Az ugrókötél dicsérete

2010.01.23. 00:04

Talán óvodában ugróköteleztem utoljára, esetleg általános iskola alsóban, de ennek ellenére amikor elkezdtem bokszolni járni, természetesen azt gondoltam, hogy az ugrókötelezésénél egyszerűbb dolog nincs a világon. Hát mit mondjak, beleakadtam, túl hosszú volt, elfáradtam, és másnap úgy éreztem magam, mintha a vádlimban felejtettek volna egy vasrudat valami egészen furcsa szögben. Innen tudtam, hogy ugrókötelezni jó. Nem csak bokszolóknak, igazából bármilyen küzdősporthoz, harcművészethez, sőt bármilyen sporthoz iszonyú hasznos lehet kiegészítésképpen, vagy csak úgy, napi mozgásnak. És ha már belejöttünk, kifejezetten élvezetes tud lenni. Sajnos a boksztermen kívül gyakorlatilag sehol nem találkoztam vele [edit: harcművészeti edzéseken, közben ui. többen bekommentelték meg mondták, hogy pl. pingpongon, víváson, kosárlabdán használják], pedig kiváló eszköz, ráadásul akárhova magunkkal vihetjük, ami például a SuperXtreme Muscle 3000 giga-kondicionálógépről nem mondható el.

Az ugrókötelezésben az az egyedülálló, hogy egy egyszerű gyakorlattal egyszerre tudjuk fejleszteni a koordinációnkat, a gyorsaságot, a lábmunkát és a kitartást, sőt jó sok kalóriát is elégetünk közben. Ráadásul az eszköz nem is drága: a kötelek ára ezer forinttól (talán még kevesebbtől is) 6-7 ezerig terjed, előbbi a sima kötélből készült, utóbbi a profi bőrkötél, bár van, ahol ilyet már négyezerért is lehet kapni. Kétezer körül vannak a márkás vékony nejlonkötelek, ezeknél jobb tulajdonképpen nem is kell, de háromezer körül már csapágyas, profin állítható hosszú eszköz van, én például egy ilyet vettem (szemeztem a négyezres bőrrel is, de annak nem lehetett állítani a hosszát). Aukciós szájtokon olcsóbban is hozzá lehet jutni jobb darabokhoz. Léteznek súlyozott kötelek is, ezek erősítik a kart és a felsőtestet is, de vigyázzunk, hogy ezeket egyszerre két-három percnél tovább ne használjuk, nehogy megerőltessük magunkat. A kötél hosszát úgy kell beállítani, hogy ha egyik lábunkkal középen rálépünk, a markolatok érjenek fel a hónaljunkig.

Az ugrókötelezés eleinte egyáltalán nem szórakoztató, jellemzően leginkább a nyakunkban a kötéllel fogunk káromkodni, esetleg kifulladva a térdünkre támaszkodva tesszük ugyanezt. De gyorsan lehet fejlődni. Fontos, hogy ne kemény felületen, például betonon edzzünk, mert az nem igazán jó sem az ízületeknek, sem az izmoknak. A legjobb nyilván a sportpadló, de akkor sincs semmi, ha otthon a szőnyegen pattogunk. Gyakorlatilag bármilyen sportcipő jó, persze minél inkább párnázott, annál inkább kíméli a lábat. Mezítláb inkább csak tatamin vagy vastagabb szőnyegen próbálkozzunk. Talán mondani sem kell, de a hosszú hajat érdemes letűzni, és a kapucnis pulóver sem a legjobb ötlet, hiába nézünk ki benne kemény bokszolósan, ha nagyobb a kapucni, bele fog akadni a kötélbe. A szemüveget vegyük le, vagy szerezzünk hozzá tarkópántot, a nőknek pedig javasolt egy masszívabb sportmelltartó.

Ha módunk van rá, legalább eleinte álljunk szembe egy tükörrel, fontos, hogy mindig előre nézzünk, és ne a lábunkat bámuljuk, így lesz egyenes a hát. Pihentessük a térdhátunkon a kötelet, és kezdjünk el ugrálni, egyelőre pörgetés nélkül. Amikor fölvettünk egy ritmust, elkezdhetjük pörgetni a kötelet: egy ugrás, egy pörgetés. Ha ez nem megy, akkor két ugrás, egy pörgetés. Persze sokszor bele fog akadni a lábunkba, legyünk türelmesek. Ilyenkor jó, ha nem állunk le szentségelni, hanem ugrálunk tovább, közben hátradobjuk a kötelet, és kezdjük újra. Így benne maradunk a ritmusban, és nem is szakítjuk meg a gyakorlatot.

Kezdetben igyekezzünk inkább a technikát elsajátítani, ne frusztráljuk magunkat azzal, hogy egyből háromperces meneteket akarunk lenyomni. Kezdjünk 20 másodperces körökkel, és adjunk magunknak időt a pihenésre, így gyorsabban fogunk haladni. Egy új mozgást tanulunk, könnyebb, ha nem fárasztjuk ki magunkat. Ha már megy, szépen növelhetjük az időtartamot egészen két-három percig. Ezután már háromperces menetekkel edzhetünk, egyperces szünetekkel, aztán erőnlétünktől függően növelhetjük a körök számát. Háromszor három perc, egyperces pihenőkkel már nem rossz, hatszor három perc pedig legtöbbünknek már kemény. De mindenkinek magának kell kitapasztalnia, mi az, ami jót tesz, amitől fejlődik. Persze azért ne legyünk túl engedékenyek magunkkal!

Természetesen igyekezzünk orron keresztül lélegezni, és ne lepődjünk meg, ha szokatlanul fárasztónak tűnik a dolog. Ez azért van, mert szokatlanul fárasztó, de éppen ezért kiváló edzés. A szünetekben és befejezéskor ne felejtsük el nyújtani a vádlit, másnap hálásak leszünk érte.

A következő részben végignézzük az igazán szórakoztató haladó technikákat, de addig is lehet menni pattogni!

Forrás: Ian Oliver - Boxing Fitness; Ross Boxing

Szerző: navarro

17 komment

Címkék: edzés

A bejegyzés trackback címe:

http://fighter.blog.hu/api/trackback/id/tr571694184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.23. 09:50:35

Részemről a hely a probléma. Nincs hol ugráló kötelezni :( (terem túlzsúfolt, lakásban sok a törékeny)
Hulahopp karikára is azt mondják szépen erősítheti a hasat.

magyartarka 2010.01.23. 10:37:31

Köszi köszi köszi.
A legjobbkor juttattad eszembe:)

daito 2010.01.23. 11:48:18

Ahol egy ugrálókötéllel nem tudsz edzeni, az a hely nem igazán való edzésre. Ott maximum felülés, fekvőtámasz, guggolás. Ugrálókötélben az a legjobb, hogy táskában elfér, nem foglal helyet. Pl. bent a melóhelyen is szoktam néha használni, ha este sokáig dolgozom, s nem jutok el edzésre...

[corristo] 2010.01.23. 12:39:26

a pingpongosok is keményen használják, annak idején a postásban, nekünk edzés előtt is és után is ugrálókötelezés volt + guggolás.

sanyikám 2010.01.23. 12:57:50

Szeretnék kérni egy kis segítséget,mert nem pontosan tudom:

Páros lábbal kell ugrálni,hogy egyszerre legyenek a levegőben,vagy helybenfutás szerűen??Vagy melyik a megfelelő techinkája?

daito 2010.01.23. 13:03:19

Mindkettő használható.
A postíró azt írta, hogy haladó technikák következő postban lesznek.

Szerintem kezdőként páros lábbal érdemes, és ahogy "haladsz", kipróbálni más módszert. Én alapból két lábbal ugrálok, aztán váltok egyik, majd másik lábra, és néha "helyben futva". De pl. ezt kevésbé szeretem.

smartdrive 2010.01.23. 14:08:52

na de minek ehhez a kötél?

ked 2010.01.23. 14:13:33

A magyrországi legjobb kötelesek a maklári lányok, európa és világbajnokok. ajánlom mindenkinek: ugrokotel.hu

sanyikám 2010.01.23. 14:32:00

Akkor ez a helyben futásos módszer is jó?
De melyik mozgat jobban?
Mert nekem ez sokkal testhezállóbb,mint kétlábbal szökdelni.
Mondhatni helybenfutásossal 4-5 perc megy egy menetben,viszont pároslábbal semennyi sem.

chuck-d 2010.01.23. 19:26:28

a súlyozott bőrkötél cipő nélkül eleinte rejt egy ráadás motivációt, hogy odafigyeljünk rendesen. de Crocop acélsodronyossal csapatja, már más dimenzió, ide fáj :]
külön öröm a hivatkozásban Ross, egy igazi állat, és nem csak a pörgetés miatt:
www.youtube.com/watch?v=lVkYjp4mqnc

Beren 2010.01.24. 14:52:29

Nekem az jött be, hogy páros lábbal kezdtem és mikor már nem volt gond a ritmussal, elkezdtem a szériákon belül váltogatni, hogy ne legyen unalmas:
páros láb - jobb-láb - bal -láb - páros láb - váltott láb - stb.
10-20 ugrás után váltok rendszeresen.

Én minden ugrásra pörgetek, de ebből nem tudok 3 perces szériákat csinálni (így 40 év felett :o). Minden tiszteletem azé aki a 6x3 percet így lenyomja.

sy-nek igaza van, mikor pingpongoztam, gyerekként minden edzésen kellett kötelezni.

laccci 2010.01.24. 23:53:02

Mi vívó edzésen is használjuk, hogy más területet is említsek (mm "klasszikus" vívás, kard-tőr-párbajtőr). Ruganyosság fejlesztésére, statikusság ellen, alkar erősítésére jó nekünk. Nem volt kihangsúlyozva, de az alkart kötéltől függően edzi (persze a nehezebb jobban).
Saját "szériám": 20-20 páros láb-jobb-bal-futás-dupla vagy kereszt. Egyszer sikerült a tripla, arra büszke vagyok :)

born to shop forced to work 2010.01.27. 23:30:10

Ajanlanam a szoveg irojanak nezzen utana jobban az ugrokotelnek.Ugyanis a 90es evek elejetol jelen van Magyarorszagon, mint kulonallo sportag. En 14 evig versenyszeruen csinaltam,elvonalban,jopar elso hely megvolt.nemzetkozi szinten is jelen van,europa -illetve vilagbajnoksag is a m.o-i versenyek mellet.tobb versenytipus van.es egyaltalan nem abbol all, hogy hajtuk mint mondjuk a boxolok.van olyan resze is, amit mernek idore,szamoljak a jobb labad,hanyx megy at a kotel egy ugras alatt(atlagosan 3-4szer 1 mp alatt) ez az allokepesseg resze.de van szabadonvalasztott x idohataron belul, zenere egyedi koreografiaval.kokemeny.iszonyat allokepeseg,akrobatika,tancos lepesek,technika, ritmuserzek kell hozza. ajanlom keressetek ra skipping rope neven youtube-on.jopar versenyt nyertem,es maklariak ellen versenyeztem 1oenx evig, nem mindig voltak a legjobbak:))).de teny az egyik legjobbak.youtubeon rajta van Vamosi Noemi(maklari), o tartja a vilagrekordot.utana lehet csinalni amit lattok...amit mi csinalunk/tunk abban kb 10 ev munkaja van h a "csucsra" ersz.persze rovidebb ido alatt is lehet, ha meg jobb adottsagaid vannak.egyebkent a magyar ugrokoteles lanyok a vilag elitjebe tartoznak, nagyon jok a csajok akik ma csinaljak!

Ziebi 2010.01.28. 04:04:34

Most tévedtem ide, tetszik a blog. :)

Mi karido edzésen ugróköteleztünk a héten, tényleg meglepő hogy ami gyerekként alap az most anyázásba fullad :D De nagyon jó ötlet volt, még sok ilyen bejegyzést. :)

chuck-d 2010.01.28. 20:45:19

@born to shop forced to work: azért ha időd engedi a kioktatás mellett nyugodtan vedd észre, hogy ez egy tematikus blog, ide a kötelezés közdősportos vonatkozásai tartoznak, nem átfogó vagy általános akar lenni a poszt. gondolom a körömpörkölt receptekhez is beírod, hogy milyen tudatlanok, mert mennyi más testrésze is van a disznónak.
mindezek mellett büszkék lehetünk rád. marketingszak?