nem érdekel etikus-e tökön rúgni valakit
2011.09.23. 09:01
A HVG készített egy jó kis videót két önvédelmi irányzat, a Krav-maga és a Defendo egy-egy oktatójával. Már itt is nagyon jól látszik, hogy a Kravmaga nem szereti a földharcot erőltetni, míg a Defendo szinte mindig a földön fejezi be a mozdulatokat. A kedves olvasóknak van véleménye erről?
Update: a videó beágyazását letiltották, de itt továbbra is megtekinthető:
"Nem érdekel, etikus-e tökön rúgni valakit" from hvg.hu on Vimeo.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
molnar.krav.daniel 2011.09.23. 09:53:41
De ember legyen a talpán, aki megmagyarázza nekem, hogy Józsefváros utcáin miért nem egyenlő a halálos ítélettel, ha az egyik rosszakarómat a földre teperem, még a másik 3-4-5 körüláll engem (én meg térdmagasságban kínálom a fejem). Szoktam látni, hogy a bemutatókon egy-egy kontrolltechnika után mindig gondosan körbenéznek (defendo). A földön térdelve erre biztos, hogy nem lenne ideje. Ám, ha kidobó (akarom mondani portás), vagy rendőr, és fedezik a társai, akkor meg egy határon túl minek.
Amúgy a kérdés egyszerű: a defendo egy redőri/katonai technika volt, és úgy adaptálták a civil szféra részére (szerintem nem túl sok sikerrel).
A krav maga pedig pont a legkeményebb időkben alakult ki, az utcán, civilek részére. Számomra itt el is dőlt a kérdés.
baggins21 2011.09.23. 10:53:43
Amúgy én is inkább krav maga pári vagyok.
molnar.krav.daniel 2011.09.23. 10:59:41
És még egy érdekesség. Egyetlen olyan defendo bemutatót nem láttam, ahol olyan technikát mutatnak be, ahol az egyik a földön (vagy nem földön) de kontrollálva van, és az egyedüli védekezőre rámennének még ketten- hárman. Valószínűleg azért, mert ennek a szituációnak civilként nem lenne értelmes megoldása.
a\' ördög 2011.09.23. 11:06:18
cannist 2011.09.23. 11:31:43
cannist 2011.09.23. 11:35:26
molnar.krav.daniel 2011.09.23. 11:41:39
NEM a földrevitellel van gondom, hanem a túlzottan sok kontrollteknikával, amit a defendo oktat. És még az sem felesleges, csak nem civileknek, hanem pl. rendőröknek, biztonsági őröknek kell oktatni, akiknek egy: ez a feladatuk, kettő: van még velük egy pár társuk, akik fedezik a kontrollt végrehajtó személyt.
Hogy mennyire nincs értelme egyedüli civilként kontrollt alkalmazni, semmi nem bizonyítja jobban, minthogy még egy olyan bemutatót sem láttam, ahol kontroll technika közben jöttek volna még, akik fenyegetést jelentenének a védekezőre. És véleményem szerint azért nincs ilyen bemutató, mert azon a ponton meg is bukna a defendo, mint CIVIL önvédelem (és ez nem azt jelenti, hogy másra nem lenne jó, sőt, jobb, mint a krav maga).
molnar.krav.daniel 2011.09.23. 11:44:20
cannist 2011.09.23. 11:48:35
erről beszéltem.
Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.09.25. 13:07:40
Alapvetően a kialakulástól függetlenül az ránézésre is látszik, hogy míg technikailag sok az átfedés, taktikailag a Krav inkább katonai, míg a Defendo inkább rendvédelmi megközelítést alkalmaz. (elhárít, lezúz, hátrál vs elhárít, lezúz, kontrollál) Laikusoknak azt mondanám, hogy a Krav inkább a Thai boxos, a Defendo meg a ju jitsus megközelítésre hasonlít. Persze ez csak alapvetéseiben igaz, mert természetesen a Krav is tartalmaz földreviteli technikákat és a Defendo-ban sem mindig kontrollal fejeződik be a technika.
Krav: www.youtube.com/watch?v=vbu0tlZ3mgo
Defendo: www.youtube.com/watch?v=Jckk-xYEUNU
Az, hogy kinek melyik szimpatikus, tényleg ízlés kérdése. Szerintem ezt befolyásolja a gyakorlók habitusa és előképzettsége is. Az ütő-rúgó stílusú küzdőknek a krav fog közelebb állni a szívükhöz, míg a jitsus, birkózós múlttal rendelkezők a Defendóban találhatják meg a hatékony válaszaikat.
Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.09.25. 13:36:05
Alapvetően ez a kontroll dolog az, ami a leglényegesebb különbség a két rendszer között, és ez a taktikai különbség nagyban hat vissza a technikákra is.
Hogy vajon életszerű és hatékony-e a kontroll-technikákra építeni, az egy eldönthetetlen, de mindenképp érdekes kérdés.
Az egyik tábor számára az ellenfél kontrollálása felesleges kockázat, amit kerülni kell. Ez persze így van, de kontrollálás nélkül (hiába a romboló) kontratechnikaaz ellenfél újra támadóképessé válhat, amit el szeretnénk kerülni. (például mi van, ha nem sikerült ártalmatlanná tenni a támadónkat)
A másik tábor hívei szerint a zúzással nem mindig sikerül ártalmatlanná tenni az ellenfelet, ezért van szükség a kontrollálására, kvázi megelőzni a további támadást. Persze ez is rejt magában kockázatokat, amit az első tábor hívei feleslegesnek, a másik táboré pedig szükségesnek gondol.
Tehát a kérdés a következő: Azzal kockáztatsz-e nagyobbat, ha a támadódat esetleg nem sikerül néhány ütéssel-rúgással ártalmatlanná tenned és immár a meglepetés erejét nem kihasználván újra támadási helyzet adódhat...
Vagy azzal, ha esetleg a kontroll technika végrehajtása közben esetleg mások is rád támadnak...
-------------------------------
@molnar.krav.daniel: Alapvetően azért a bemutatókat el kell különíteni a valós oktatástól, hiszen egy bemutató mindig sokkal látványosabb, teátrálisabb mozgásokra épül, mint a hétköznapi oktatási tematika.
Ez persze stílustól függetlenül igaz, mert Balegyenes-Jobbhorog-Combos kombókból (életszerűségük ellenére) nehéz felépíteni egy önvédelmi bemutatót. A Defendoban nem tudom, hogy van-e, de a japán Ju jitsuban vannak megoldások a kontrollálás közbeni közbetámadások hárítására. Bár több támadó ellen még az Aikido sem a kontrolltechnikákra épülő védekezést alkalmazza, szóval a több támadó az egy másik világ.
A több ember elleni védekezés nyilván fontos szempont az oktatási tematikában. Azonban az egy-egy elleni helyzetek sokkal gyakoribbak, ezenkívül -valljuk-be- több támadó ellen nem sok esélye van egy átlagos gyakorlónak, bármely önvédelmi rendszert is tanulja.
Gekko 2011.09.26. 22:41:05
Amúgy éles szituban a közvetlenül támadó ellenfél földre vitele / kényszerítése nem biztos, hogy butaság, még akkor sem, ha többen vannak, ui. a közvetlen támadó sokkolása időt adhat a menekülésre. Sok moderm ágazat él ezzel a technikával, pont azért, mert földön megtiport ellen ritkán lesz Főnix...
Persze ez mind szájkarate, ezért reggel futok egy 10-est, az a biztos:-)
egynegyvenes 2011.10.01. 00:32:37
Kravmaga mondja: fuss el, ha és amint teheted.
Oké, logikus.
Mivel életemben nem jártam még Kravmaga edzésen, kíváncsi lennék, hogy vajon az életmentő sprinteket gyakorolják-e, illetve, mivel a Kravmaga az utcáról szól az utcának, esetleg autentikus környezetben, sötétben, félhomályban, akadályokkal megspékelt ismeretlen terepen, táskával, netán közlekedő gépkocsik között(!) gyakorolják-e ezeket a hazafutásokat?
Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.10.02. 21:04:21
fighter.blog.hu/2011/07/15/te_mit_tennel_ha_radtamadnanak_a_buszon
Elméletileg nem azt mondják, hogy fuss el, hanem azt hogy "ha teheted, fuss el!" Remélem érzed a különbséget. Egy önvédelmi rendszernek (és itt nem csak a Krav Magát értem) nem célja, és nem is dolga, hogy az önvédelem minden aspektusával gyakorlati formában foglalkozzon! Hogy egy gyakorlati példát is hozzak, a katonai közelharc képzéseken megtanítják, hogy pl. hogy vedd elő a fegyvert minden helyzetben, de lőni nem ott fogsz megtanulni, hanem a lőtéren vagy a taktikai pályán.
Felvetésed ebben a formában értelmetlen, vagy csak gyenge a felfogásom!
egynegyvenes 2011.10.02. 23:07:05
Pusztán azért bátorkodtam a futásra rákérdezni, mert minden cikkben, riportban a Kravmaga instruktorok külön hangsúlyozzák a futás jelentőségét.
Ebből gondoltam, hogy edzésen erre is gondot fordítanak - ha már ennyire forszírozzák a dolgot.
Mert más dolog edzés előtt két kört kocogni a háztömb körül, és megint más dolog 800 métert sprintelni ismeretlen terepen, sötétben, hátizsákkal a hátadon, miközben adott esetben többször is a másodperc tört része alatt kell útvonalat választanod.
Amennyire tudom, a Kravmaga polgári változata az utca emberének készült - pl nincsenek benne magas rúgások (lásd tékvandó stb), illetve akrobatikus elemek. Az utca embere azonban rendszerint száz méter "sprint" után annyira kifullad, hogy hosszú másodpercekre harcképtelenné válik.
(Természetesen amikor a a futást említem, akkor azt nem a "szégyenteljes megfutamodás" értelemben teszem: gyorsan messzire futni átkozottul nehéz - valamint sok gyakorlást igényel.)
Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.10.02. 23:56:48
Az erőnléti dologban azonban igazad van, magam is számtalanszor leírtam már, hogy az önvédelmi képesség egyik sarokköve a kielégítő erőnléti állapot (és akkor magamnak ellentmondva: az erőnlét fontos, de korántsem mindenható tényező, mert a férfiak és nők között például az esetek többségében kiegyenlíthetetlen különbségek vannak (hogy az öltözködésből fakadó hátrányokról már ne is beszéljünk; magassarkúban hogy fusson el valaki??!) Ettől persze egy nőnek is van lehetősége önvédelmet tanulni, csak esetükben máshova kerülnek a hangsúlyok!
egynegyvenes 2011.10.03. 01:29:16
Ám valahol a lelkem mélyén most is úgy gondolom, hogy egy önvédelmi órán igenis gondot kell(ene) fordítani a perces-kétperces sprintekre, ahelyett, hogy tíz perc bemelegítő kocogással megpöccintsük kicsit a pulzusunk.
Ha Kravmaga oktató lennék (mint ahogy nem vagyok!) szinte biztos, hogy begyakoroltatnám a hirtelen fordulós vakakadályos sprintek utáni küzdelem képességét, és csak utána húznám alá a futás jelentőségét az interjúkban: fuss el, ha teheted - ám ha nem tanultál meg futni, akkor inkább vállald fel a harcot, mert pl emelkedő terep esetén harminc másodperc után összeesel a légszomjtól, és a támadó rövid ballagással utolér.
Tudom, hogy egy önvédelmi rendszer soktényezős oktatást igényel, és nincs mindenre idő, de azt gondolom, hogy adott esetben ennek is bele kellene férnie, mert életet menthet.
Amúgy meg nyilvánvaló, ha nem vagy olyan erőnléti állapotban, hogy el tudj futni, akkor nagy eséllyel harcolni sem tudsz majd, illetve ez természetesen fordítva is igaz.
Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.10.04. 22:23:53
Az általam látogatott önvédelmi edzésen például nagyon vegyes a társaság, vannak mackós alkatúak, fiatalok, idősebbek, lányok vegyesen. 15 ember közül max 3-4-nél tudom elképzelni, hogy a futás hasznos lehet számukra. Ettől függetlenül gyakoroljuk a "helyszín elhagyását", de nem sprintekkel, hanem azzal szimulálunk, hogy kimegyünk az ajtón :)